Ontwerp

Kerkakkers bouwt "de Branding"

Binnen het bloemencorsthema van 2012 – “Schuif maar aan”- werd buurtschap Kerkakkers gelinkt aan restaurant ‘Ciel Bleu’. Het restaurant van chef Onno Kokmeijer dat zich bevindt op de bovenste verdieping van het Okura hotel in Amsterdam.

‘Ontwerpgroep Kerkakkers’ heeft zich creatief uitgeleefd op de signature dish van Ciel Bleu, genaamd ‘DE BRANDING’. Een gerecht waarbij de basisingrediënten voornamelijk uit de zee komen.

Dit gerecht wordt ondermeer gekenmerkt door de verrassende opbouw van twee lagen (borden), die eb en vloed voorstellen. Dit is tevens het uitgangspunt geweest voor het ontwerp van de wagen van buurtschap Kerkakkers. Uit twee gigantische borden die diagonaal op het onderstel zijn gepositioneerd ontstaan aan de linkerzijde een eb- en aan de rechterzijde een vloed voorstelling, waarbij het water de ingrediënten met een kolkende beweging als het ware over de borden heen spoelt. Daartussen verrijst het Okura gebouw met bovenaan een blauwe (bleu) kubus, die het restaurant verbeeldt. Deze kubus stijgt tijdens de optocht letterlijk boven de borden uit waardoor de koks, die zich binnenin bevinden, hun kunsten aan het publiek kunnen vertonen.